Wednesday, November 25, 2009

Hamster....


Cute kan hamster kat dlm gmbar nih.. hahah.. bila aku masuk blog nih tengok hamster aku kat bawah sblah kiri nih.. tingat lak time aku bela hamster dulu.. haha.. lama dah tu.. dlm taun 2000 kot.. time tu form 4.. mula bela 2 ekor jer.. pastu mula membiak lak.. ramai sungguh kaum keluarga hamster ku.. syok gak sbnarnye bela hamster nih.. mcm ragam nmpak.. tp leceh sikit.. nak kena maintain dia.. klu silap cara mati sekor2.. sbb hamster aku mati mcm tu.. hari demi hari.. last2 baru tau punca.. habuk@debu kayu byk sgt kat serbuk kayu tu.. huhu.. cian tol..

Tips2 unutk jaga hamster:-
1. ofcoz lah kena kasik makan tiap hari.. tp diaekor(tukar dr diorg sbb bukan org..hehe).. active waktu mlm jer.. siang keja tido jer..

2. kena sll gak tukar serbuk kayu diaekor nie.. haha..klu tak hancing la...

3. pastukan serbuk kayu tue dibuang habuk habis2.. klu tak mati abih... kekadang terlampau byk habuk kayu tue..

4. klu si betina dah beranak.. asingkan anak2 mereka dari bapak mereka... klu tak kompom kena makan.. haha..

5. jgn kasi kcg panjang kat mereka... kerana akan lekat kat gg pastu mula jalan sangkut2.. mcm badut sarkas.. aku dah try beb.. haha..

6. jentik jer telinga mereka ni yang degil.. sbb lepas tu kompom mereka akan tunduk kapla tanda insaf... tp kejap jer.. pastu degil balik.. haha.. syok aku tgk diorg insaf..

nie jelah yang aku tau pasal nak jaga menatang kecik nih.. klu korang nak bela ok jer.. menatang ni cepat membiak.. kuat betul diaekor nih.. haishh... hahaha.. ngokk!!.. selamat mencuba tips aku..

Ps: Skang nih bela virtualnyer jer. tuh kat sblah tu.. rajin2 lah korang kasi makan ea.. klik jer kat situ kompom kuar mknan dia.. hehehe

0 comments: