Thursday, December 31, 2009

MID.....New Year

Sigh...!!! Midterm just around da corner.. camner nih.. not ready at all.. lot of topic must recovering.. lot of thing to do.. hai ya!!! malas..malas.. lazies.. huhu... eeiiiiiyaahhh... semangat weh.. don't be so lazy... me can do it.. just do it like my dip.. be confident.. although that you've been hurt... cahiyo'... sorry guyz.. me just throw off my feeling in here... haha.. may be after this me didn't on9 anymore for a moment.. so.. decide to quiet after all... thank.. n happy new year... wishing something new beginning in my life.. should it be da happy starting new year with new life.. new style.. new me.. and everything was new once.. hopefully... so gengs.... just pray for my success ya.. hope all of you can be success too.. so let we rise up our life together.. with new beginning in 2010.. "WELCOMING 2010"... wish all my fren happily ever after.. HAPPY NEW YEAR!!! THANK...SO..MUCH!!!

Monday, December 28, 2009

Fifthy became hundred...??

Holllllaaaa!!! win again.. yeah... ARSENAL 3 - 0 Aston Villa.. hurmm... this is not what i want to telling for in here, actually y 50th became 100? Da stories is in Tesco Extra, yesterday me going to shopping about some stuff with my fwen, before that i'm aware that in my wallet just got 2or myr4 in rm1 note, so me going to ATM withdraw about myr100, after get all da thing that should to , we r going to da counter n gonna pay for it lah.. about all da price is myr61.20, so me think that me just gonna give to da cashier with myr101.20, with hope that she gonna give me back in rm40 sharp.. so when me wanna insert da balance back to my wallet, me just shocking with my another RM50 note, gosh.. is that im just paying only myr51.20 to da cashier with take my balance myr40 back????? if it true me just pay for all da thing with just myr11.20, but my fwen just see me give a hundred.. hurmmm... so about that i'm really surprise, goshh!!! BTW dunno what to wrote da stories.

Ps: is that declare lucky me or what?? PLZ click to da footbal result up there if u wanna see da report... from barkclays football site... TQ

Sunday, December 20, 2009

ARSENAL VS HULL CITY


3 - 0


Arsenal closed the gap on their title rivals with a hard-fought 3-0 win over Hull at Emirates Stadium on Saturday evening.


Arsène Wenger's side struggled early on but Denilson gave them the lead with a gorgeous free-kick on the stroke of half-time. Then, after Manuel Almunia had saved Geovanni's penalty, Eduardo tapped home on the hour and Abou Diaby made the points safe with a well-worked third with 11 minutes to go.

Saturday, December 19, 2009

Chill out...

Halooo... tired... penatlah... aku baru balik dr KL sbnrnyer.. g kendri mmber KPTM... dak coventry... mmber kenal bljar kat kL dulu.. kahwin dah diorg ehh.. lama gak couple tu.. dr study sampai balik dr england trus kahwin.. aku jer kot couple sekejap je.. hhuhu.. penat lak aih arini jln 1hari.. baru balik nih.. cternyer.. aku g sner nek train jer.. lama gak tak nek train.. ni dah keta rusak tak repair2 ag so nek train sampai tukar 3 train.. so dr Shh Alm nih besa ar nek Komuter then transit Monorail kat Sentral pastu nek LRT Star lak.. aduiiyaaa.. baper byk tukar daa...

so da stories is... oppsss!!! g nek train smpai kL jer then grak nek keta member la.. haha.. tp time kendri hujan lebat seh.. jmpa gak geng2 KPTMKL.. pas g kendri dorg ajak g karok lak.. so layan jer.. haha.. pastu balik la.. tak reti2 lagi... kuang!!kuang!!kuang!!.. balik nek lah train balik... pergh.. aku poning pale seh.. ramai glerr org mcm tin sardin.. besa ar klu dah nama pon ari minggu++mlm lak.. org mmg berebut la nek train nak balik.. tp tak leh blah mamat benggala dok depan aku asyik dok men lagu bahasa ibunda dia jer.. dah lah aku tak paham.. pastu kompom tak sedap.. diorg nih mmg tgk mcm stail batak ngn handset sikit(sbb rata aku tgk kaum diorg kat m'sia asyik belek nset jer..hahaha)..

dah2.. ngumpat lak.. haishh.. dlm dok ramai mcm sardin dlm komuter nak balik nih.. tetiba terdengar bayi nangis.. alamak!!! ader org buang bayi seh dlm komuter.. adoiii.. sper lah tuh.. hahhaha... chop..chop.. bukan buang bayi lah.. tp mmg bayi nangis.. tgk kesian kat blkg tu.. so mmber aku pon pnggil lah akak tu then suruh duduk.. so aku pon ngn rela hati pon kasik lah kat akak tu suruh dia duduk ngn anak2nye.. bebudak rimas ar tu dok dlm train sardin...hahaha.. adoiiihhh.. tak tau nak cter aper sbnarnyer.. so.. sampai sini dulu la.. letih seh.. poning pala dah ni..

Friday, December 18, 2009

HWANGDBS...

What HWANGDBS....? It was one of the unit trust investment.. but... y me take it as a topic in here.. ?? hahaha.. just wanna tell ur guyz about it la... actually it one of the good option if you really wanna involve in investment.. minimum for this invest is myr1k... one of my fren already involve on it.. he said that not bad to join it.. with income that he can made with it.. actually me didn't really know about it detailed.. but what i know.. it ok for beginner investor like me or us.. yeah!! if advance investor should be 10k above.. maybe..haha.. so for detail please to da link that me show below(me refer to maybank2u.com).. actually this unit trust can be found at any bank in our country.. so if wanna more detail about it.. plz go to ur nearest bank... check it out da link below... thank you so much SALAM TAHUN BARU SALAM HIJRAH... BERHIJRAHLAH KITA KEJALAN YANG LEBIH DIREDHAI ...BERHIJRAH KEPADA SESUATU YANG LEBIH BERMAKNA....

click here
HWANGDBS


PS:I'm using broken english.. okay.. pls declare da sound to it meaning ... tq...

Thursday, December 17, 2009

Bantuan Happy

Bantuan Happy - Jawapan Happy kepada soalan-soalan anda.

Tuesday, December 15, 2009

Comic blog..



Haloo... morning... hope u in greatest day ever today.. hmm..gosh.. wake up early morning today don't know y my chest get hurt.. huhu.. it is because of my heart get hurt before and still appear? huhu.. really hopee it will disappear day by a day.. actually me on my planning to created my own and the only one of comic blog... me don't think that anyone was created it before.. but me only get this inspiration when watching BLOGGER BOY 8tv program... but... not really the same as that Blogger Boy stories.. 1st of it.. me will use the combination of the real life pict then the character will be look as a comic... hmm.. how can me say and explain about it now?? hmm... y my english so bad lately... like no idea to say and no idea to created a word... about the comic.. i'll use my own of my life stories.. may be.. and it will publish on my new blog.. or may be I will use one of my blog.. hahaha.. gotta 4 blog for now.. should me add another one to get 5 blog?? haiisshh... sound it to many of it.. but still enjoy of it and.. some make long time didn't updated.. hehehe.. anyway.. wait and see what will happen.. but now me gotta really busy with my assignment... huhu.. so it done for today... see ya!!!

Monday, December 14, 2009

Arsnl VS Liv


2 - 1

Yeah!! good news that we know Arsenal just win da games with beaten Liverpool 2-1.. hehe.. even it got one own goal from Liverpool.. but.... still win right.. haha.. Cheer up for it k... so here the report of the games...

Once again Andrey Arshavin was Liverpool's chief tormentor as Arsenal barged their way back into the thick of the title race with a 2-1 comeback win at Anfield on Sunday.

click here for full report

Sunday, December 13, 2009

SKDS 96'

What that stand for?? SKDS=SEKOLAH KEBANGSAAN DATO' SAGOR.. hmmm... mised da moment in this school.. mised my fren.. it been so long didn't meet them all.. since 13 year ago.. haha.. now.. i'm finding back what i'm missing for... thank to my old fren.. for advise me about da blog.. (just alreeady putting beside there..) really mised all and don't know that can remember or not all of you.. hope in gathering it will remind something that make us cheering like 13year before... insyaallah..

Friday, December 11, 2009

Making side incomes???

Hmm... actually me didn't even get it how to improve my blog.. haha.. so let me tell you something that can make us enjoying to wrote in blog n why... so.. 1st of it ofcoz lah can make money.. then sometime we can shared everything in here.. right.. such as business, hobbies, stories, life, feature.. and many more as long as we wanna write in here.. so here for two thing that can make some side money if somebody visit ur blog n click on it.. about how much the payment maybe ur can explored it by ur self in their web site.. hahaha.. what me means about is.. NUFFNANG and GOOGLE ADS.. you can just apply for it and publish da advertisment in ur blog.. then when someone visit n click on it it will pay u on per how many that advert was click.. but.. don't be cheated yeah... haha.. so.. what waiting for... just register on it.. and updated ur blog all the time.. have fun yeaa... sweet holiday!! :)

Wednesday, December 9, 2009

World Cup 10

Yeah!! Coming soon... next year june.... can't wait for it.. da ever team got my support with ofcozlah ENGLAND... so me just got registered for are fifa club... Here da official site.. just click to da image below.... don't forget to add me k...






TIME AND DATE STAGE ROUND TEAM
11 June - 20:30 Group A First stage Uruguay - France

14 June - 20:30 Group F First stage Italy - Paraguay
18 June - 20:30 Group C First stage England - Algeria
21 June - 13:30 Group G First stage Portugal - Korea DPR
24 June - 20:30 Group E First stage Cameroon - Netherlands

Don't forget to find hill-mie in there.... chaa....

ps:let fight da fantasy world cup inside...

Tuesday, December 8, 2009

Going To Space..



Space ship that would bring a tourist to a space early 2011.. haha who wanna going vacation on a space.. just for 2hour into the space and 5minute without gravity.. cools.. but da ticket for one person usd200k(myr678,600)... let collect our money from now on.. hahaha.. have nice enjoying in da space ship... chaa!!!

Monday, December 7, 2009

Evolution

To be continue after this.. me gonna go for my classes.. 2pm until 6pm... my evolution of my life... se ya!!


Friday, December 4, 2009

Aino







:Aino by sony ericsson:

This phone me was surveying at Plaza Alam Sentral (PAS) Shah Alam.. and that was cool.. da original set got around RM1.9/1.8k and AP set me can get it around RM1.5k.. Woww!! much expensive price.. but me think that suitable with da stylish and technologies for now on...just dreaming to have some..

Da spec type:
bluetooth(with music controller)
wifi
3g
multimedia touch
3.8mp camera
clear video record(me just review it live)
and many more.....

Just review this vid ya!!



Wednesday, November 25, 2009

Pengajaran...Peramugari koma d Makkah..

"Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut kakak ditarik dengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah."

"Mazlan, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai seksaan itu, kakak tak mau wanita lain pula jadi macam kakak. Semasa diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak mendapat 10 dosa."

Actually this me taking from I Luv Islam.. so for detail stories please fllowing this link..
http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2076

PS: harap ianya menjadi pengajaran kepada kita semua.. igt2lah selalu seksaan dan azab dr allah.. moga kita akan lebih menginsafi atas segala keburukan yang kita penah buat dan terpikir nak buat.. harap anda dapat memaafkan segala salah dan silap saya disini... sama2 kita beramal.. INSYAALLAH

Hamster....


Cute kan hamster kat dlm gmbar nih.. hahah.. bila aku masuk blog nih tengok hamster aku kat bawah sblah kiri nih.. tingat lak time aku bela hamster dulu.. haha.. lama dah tu.. dlm taun 2000 kot.. time tu form 4.. mula bela 2 ekor jer.. pastu mula membiak lak.. ramai sungguh kaum keluarga hamster ku.. syok gak sbnarnye bela hamster nih.. mcm ragam nmpak.. tp leceh sikit.. nak kena maintain dia.. klu silap cara mati sekor2.. sbb hamster aku mati mcm tu.. hari demi hari.. last2 baru tau punca.. habuk@debu kayu byk sgt kat serbuk kayu tu.. huhu.. cian tol..

Tips2 unutk jaga hamster:-
1. ofcoz lah kena kasik makan tiap hari.. tp diaekor(tukar dr diorg sbb bukan org..hehe).. active waktu mlm jer.. siang keja tido jer..

2. kena sll gak tukar serbuk kayu diaekor nie.. haha..klu tak hancing la...

3. pastukan serbuk kayu tue dibuang habuk habis2.. klu tak mati abih... kekadang terlampau byk habuk kayu tue..

4. klu si betina dah beranak.. asingkan anak2 mereka dari bapak mereka... klu tak kompom kena makan.. haha..

5. jgn kasi kcg panjang kat mereka... kerana akan lekat kat gg pastu mula jalan sangkut2.. mcm badut sarkas.. aku dah try beb.. haha..

6. jentik jer telinga mereka ni yang degil.. sbb lepas tu kompom mereka akan tunduk kapla tanda insaf... tp kejap jer.. pastu degil balik.. haha.. syok aku tgk diorg insaf..

nie jelah yang aku tau pasal nak jaga menatang kecik nih.. klu korang nak bela ok jer.. menatang ni cepat membiak.. kuat betul diaekor nih.. haishh... hahaha.. ngokk!!.. selamat mencuba tips aku..

Ps: Skang nih bela virtualnyer jer. tuh kat sblah tu.. rajin2 lah korang kasi makan ea.. klik jer kat situ kompom kuar mknan dia.. hehehe

Monday, November 23, 2009

Bila Al-quran mula bersuara....

Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku

Dengan wudu', Aku kau sentuh
dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

Sekarang engkau telah dewasa..............
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......
Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali; sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.

Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian , kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.
Dulu...pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa
halaman.

Di waktupetang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di
surau.....Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca
surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari
Allah Azzawajalla, Engkau engkau abaikan dan engkau lupakan...
Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka
surah2ku(Bismillah).

Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik
duniawi . Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di
dalam keretamu Sepanjang perjalanan,radiomu selalu tertuju ke stasyen
radio kesukaanmu Mengasyikkan.

Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar
hampir melupaiku.

Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di
depan TV. Menonton siaran telivisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat
tiba Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolong
kamu? Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
kubur yang setia menunggu mu...........
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu

Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah "Al-Qur'an",kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.

Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu
Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali...

Baca dan pelajari lagi Aku....
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau
secebis ayat Seperti dulu.... Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan aku sendiri....
Dalam bisu dan sepi....

Saturday, November 21, 2009

Adakah Anda Ada Tanda-tanda Terkena SIHIR!!!

Jika anda mengalami salah satu dari tanda-tanda di bawah, anda berkemungkinan diserang penyakit bersifat non medic, terkena sihir atau berpenyakit misteri !

i) Malas untuk melakukan rutin seharian / amal ibadat / pekerjaan.

Tiba-tiba anda malas melakukan kerja seharian yang anda biasa lakukan seperti malas ke pejabat, hilang minat untuk bekerja, malas untuk beribadat (seperti sembahyang, zikir, membaca al Quran). Hilang semangat ini juga adalah untuk aktiviti seks dan aktiviti-aktiviti bersama keluarga / saudara terdekat.

ii) Tidak mampu untuk mengawal diri anda sendiri.

Anda tidak berkemampuan untuk mengawal diri anda, hilang kawalan dengan tiba-tiba (yang menyebabkan anda pengsan, histeria, mudah marah, tension, tertekan, stress dengan tiba-tiba tanpa mampu anda mengawalnya)

iii) Sentiasa alami gangguan semasa / sebelum tidur.

Sukar untuk tidur, sentiasa terganggu semasa / sebelum tidur. Alami mimpi yang aneh / menakutkan, sering tersedar dengan tiba-tiba semasa tidur, terasa di tindih semasa tidur, gangguan fikiran sebelum tidur.

iv) Dada / Jantung sentiasa berdebar-debar

Alami penyakit dada / jantung berdebar dengan tiba-tiba (anda tidak tahu penyebabnya dan tidak boleh dikawal)

v) Hilang selera makan

Gangguan selera makan dengan tiba-tiba dan berat badan turun dengan mendadak

vi) Masalah hubungan suami - isteri

Hubungan yang baik suami - isteri, tiba-tiba bermasalah. Rindu dengan suami / isteri bila berjauhan tetapi akan benci / sering bergaduh bila berjumpa / dirumah. Sentiasa bergaduh walau tiada sebab yang besar.

vii) Suka Bersendirian / Sedih

Anda sering berasa sedih, duduk bersendirian, resah gelisah tanpa sebab munasabah, rasa diri sentiasa bersalah, berfikir untuk mati (membunuh diri), rasa seperti tidak berguna.

viii) Kesan lebam pada tubuh

Terdapat kesan lebam tanpa tahu puncanya. Kesan lebam ini terutamanya disekitar tangan, betis, lengan dan peha.

ix) Berasa tidak tenteram dirumah

Rasa seram, takut, tidak tenteram dan tidak senang duduk di dalam rumah.

x) Ternampak / terdengar sesuatu yang pelik

Sering ternampak perkara pelik. Terdengar bisikan di telinga untuk melakukan perkara pelik seperti mencederakan diri sendiri, mencederakan orang lain, melakukan perkara yang tidak pernah dibuat sebelum ini. Bisikan ini biasanya meghasut untuk kearah perkara yang bersifat jahat, halusinasani dan sebagainya.

xi) Melihat / bermimpi binatang.

Melihat binatang berbisa seperti ular, kala jengking di dalam rumah. Bermimpi melihat binatang berbisa (ular, kala jengking), kucing, anjing. Bermimpi tentang kemalangan, darah, kematian yang pelik-pelik.

xii) Perniagaan terganggu dengan tiba-tiba.

Perniagaan yang berjalan baik tiba-tiba terganggu. Jualan menurun dengan mendadak, pelanggan susah untuk datang ke kedai, kakitangan sentiasa bermasalah.

xiii) Terhidu bau pelik

Terhidu bau seperti darah, kemenyan, bau wangi tanpa diketahui puncanya

Taking at some forum...


PS: Rasa macam aku pun ader gak jer terkena... huhu.. mimpi ular penah.. rasa malas dlm kerjaya@studies mmg membuak dah..susah nak tido pon der gak.. ++terjaga..masalah ngn org tersayang pon mmg dah teruk kot skang.. ntahlah... hanya allah yang mengetahui perkara sebnar.. lindungilah aku dari perkara munafik dan syirik.. amin.. tp saper yg nak wat canie kat aku?? aku x penah musuh ngn sesape pon.. huhuhu.. haishhh perasaan jer nih.. hehehe

Register...Oh..semester..

Halooo.... wassupp... sooo.. besok adalah permulaan baru bg semester yang baru.. subject pon baru gak.. awex?? nak kena baru gak ker?? haha.. kidding.. org mcm aku nie setia jer.. tp ntahlah.. ape dah jd skang.. setia dgn allah lagi bermakna hidup ini.. tp klu xder usaha xleh gak.. batul x?? hehe.. tibalah masa untuk mulakan keserabutan di kapla lutut.. ehh... silaplak... kapla otakku ini... haha.. byk benda nak kena pk pas ni.. asgment... project(semestinya ada utk kos mcm aku nie..)... exam.. kuizz... haishh... wat going on?? just can say.. wut eva... hmm.. maap lah yer.. tulis malay lak kali nih.. n.. aku lebih suka pakai broken english.. so.. klu tgk spell tak betul tu.. tp ader bunyi.. kira declare bunyi lah ea sbg meaning.. hahaha... ape da melalut aku nih.. besa ar hari2 makin busan.. klu bljar kat oversea leh g travel time cuti.. sbb tu dulu minat sgt nak fly on.. abroad study.... takperlah. mgkin ader hikmah disebalik kejadian.. hoooiiihhh.. melalut ag.. hmmm.. besok dah register da.. mau kena satle yuran rm6rat tuh.. huhu. besok gak mau kena tiaaww ngn lect aku.. adoii.. tulah.. last present tak g.. final sem lepas pon tak stdy lagsung.. frust sbb ape pon tak tau.. mesti kena repeat balik subject yang aku nak repeat sem lepas.. wat kali ketiga ar nampaknya aku amik.. huhuhu.. ntahlah.. aku rasa klu aku kena kick lagi bgus.. xder serabut kapla... waaarrghhh tenson pkiorr... ape2 jer lah.. rasa mcm dah tak penting untuk teruskan lagi perjuangan di M-- kena tapis..bhya oo.. hahaha.. oklah ea... buring nih sbb tu men tulis sambarono jer.. jumpas lagizz yazzz.... adiozzzaaa...

Wednesday, November 18, 2009

Di Mana Cantiknya Seorang Wanita?

Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja. Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi umi juga, ayah, suami dan pipi munggil anak-anak. Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang boleh melembut sekaligus melembutkan perasaan.

Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan perempuan. Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan perempuan. Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita perempuan dan memberikan keindahan-keindahan itu. Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua. Wajah akan suram, mata akan kelam. Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.

Anda ingin lebih cantik dan menarik??

# Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.

# Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.

# Gunakanlah "pemerah pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.

# Pakailah "sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

# Rawatlah rambut anda dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.

# Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu' dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.

# Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian".

# Bedaklah wajah anda dengan "air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat.

Tuesday, November 17, 2009

Bahaya barah maksiat batin

"BANYAK konflik berlaku, sudah hendak kiamatlah," kata seorang teman kepada penulis pada suatu pagi di kedai mamak. Semua tidak kena satu pihak salahkan pihak yang lain begitulah sebaliknya. Pembaca sekalian, adakah anda sedang berkonflik atau mungkin mengharunginya dengan perasaan yang melukakan?

Terdapat banyak punca berlaku konflik, antaranya sifat hati yang kotor. Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: "Dalam hati manusia ada seketul daging, jika baik dia maka baiklah yang lain, jika rosak daging ini maka akan rosaklah anggota lain, daging seketul itu adalah hati."

Hati kotor ini akan berjangkit dalam bentuk emosi yang akhirnya akan melakukan tindakan tidak rasional. Inilah yang dinamakan dengan maksiat batin. Di sini timbul seribu satu perangai negatif yang akhirnya akan menjurus kepada berlakunya konflik.

Antara maksiat batin itu seperti:

1) Maksiat perut iaitu seseorang itu terlalu banyak makan makanan yang tidak halal atau haram seperti meminum arak dan makanan yang dimakan dari punca rezeki yang tidak halal.

2) Maksiat mata iaitu seseorang yang suka melihat kepada bahan lucah dan haram.

3) Maksiat lidah yakni bercakap perkara-perkara yang tidak elok seperti mengumpat dan memfitnah.

4) Maksiat faraj bermaksud melakukan hubungan jenis di luar nikah dan lain-lain perhubungan jenis yang tidak dibenarkan.

5) Maksiat tangan yang bermaksud mencuri harta orang lain, menyeleweng kuasa yang diamanahkan dan juga mendapatkan harta secara haram.

6) Maksiat kaki bermaksud sentiasa mengunjungi ke tempat maksiat seperti ke kelab malam, tempat pelacuran dan tempat perjudian.

7) Maksiat telinga bermaksud mendengar perkara-perkara yang tidak elok seperti mendengar orang sedang mengumpat, memfitnah dan memburuk-burukkan orang lain.

Maksiat batin ini seterusnya akan berjangkit pula ke arah maksiat zahir, antaranya:

# Bercakap banyak

# Suka marah-marah

# Berhasad dengki

# Bakhil

# Suka bermegah-megah

# Sombong dan takbur dengan diri sendiri

# Cintakan dunia

# Suka memfitnah

# Ujub iaitu menyangka dirinya terlalu sempurna

# Riak iaitu perbuatan yang dilakukan semata-mata kerana terlalu inginkan pujian dan sanjungan dari orang lain.

Apabila seseorang Islam itu melakukan maksiat yang dinyatakan di atas, maka akan bertambahlah titik dosa dalam dirinya yang menjadikan dirinya mengalami lebih konflik.

Bagi mengatasi masalah dan konflik itu mestilah berbalik kepada Islam dengan menghayati hak orang lain seperti mengawal hati dengan ibadat khusus serta sunat dalam ibadat umum. Mesti merasai roh ukhuwah yang mendalam dengan ikatan akidah yang kuat serta percaya kepada hari akhirat.

Segala perbuatan yang dikira itu akan merendahkan keegoan yang bersarang dalam nafsu kita dan Insya-Allah akan mengurangkan konflik.

Ps: Marilah kita beringat... zaman skang nie ramai org kita islam yang makan tidak kira tempat.. misalnya kedai mamak.. yang kadang2 kita sendri tidak tahu betul2 islamkah kedai itu... betul2 org yang kasi kita makan tu solatkah dia..?? dan mcm2 kedai lagi yang byknye timbul nilai syubhah..mcm fast food ker... sbbnyer kita tak pasti sumber itu dr jln yang betul atau tidak.. *ayam or daging betul disembelih atau tidak...

Muslim love to wife..

Actually.. this stories about Rasullallah S.A.W love story.. take this for our example and not are romeo and juliet story.. or da valentine story.. this is how the true way how to love our lovely wife... insyaallah...


We all think Romeo & Juliet is the most famous love story ever but that is wrong. They tried to marry without their parents permission and ended up committing suicide. Our Prophet and his wife Khadija have the most amazing love story ever. Click here to watch this emotional video which will bring tears to your eyes

PS: Just taking this at myhadithoftheday.com.. so let try to find our willingness together.. hope we will finding the true way.. insyaallah..

Thursday, November 12, 2009

Perkahwinan - Pilih Wanita

Bagaimanapun, Islam lebih menyukai agar suatu perkahwinan itu dapat melahirkan zuriat yang ramai.

Dalam hubungan ini ada seorang lelaki bertanya Rasulullah s.a.w bermaksud: "Wahai Rasulullah, saya jatuh cinta dengan seorang perempuan yang berketurunan baik, berkedudukan dan kaya cuma dia tidak boleh beranak. Adakah boleh saya berkahwin dengannya?" Rasulullah s.a.w melarangnya. Kemudian lelaki itu datang dan bertanya kepada Rasulullah kali kedua. Rasulullah menjawabnya sama dengan pertama. Lelaki itu datang dan bertanya kali ketiga. Lalu Rasulullah menjawab: "Berkahwinlah dengan perempuan yang boleh beranak ramai dan bersifat lemah lembut serta bermesra, sesungguhnya aku akan bermegah dengan kamu terhadap umat yang ramai." (Hadis Riwayat Abu Dawud, an-Nasa'i dan al-Hakim)

Wednesday, November 11, 2009

Dajal pertama sudah muncul

UPDATE: Video menunjukkan penipuan Sai Baba http://www.metacafe.com/watch/725285/becareful_with_fake_god_sathya_sai_baba_part_10/

(Ia disalin dari laman lain dan aku tidak melakukan kajian mendalam terhadapnya. Silakan tidak menghadam lumat-lumat maklumat ini.)

Salah satu tanda akhir zaman yang akhir-akhir ini cukup menyedot perhatian adalah kehadiran seorang bernama Sai Baba, dia lahir dan tinggal di Desa Nilayam Puthaparti, wilayah timur Khurasan, tepatnya
India Selatan.

Rasulullah saw bersabda kepada kami, Dajjal akan keluar dari bumi ini dibagian timur bernama Khurasan (Jamiu at Tirmidzi).

Abû Hurayrah meriwayatkan bahwa Nabi saw. bersabda:

“HariKiamat tidak akan datang hingga 30 Dajal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya. “

Bisa jadi Sai Baba ini adalah salah satu dari 30 dajal-dajal kecil yang akan membuka jalan bagi munculnya al-Masîh al-Dajjâl (Dajjal nantinya akan berperang dengan imam mahdi dan di bunuh oleh nabi Isa as).

wallahu al’am..

Laki-laki ini memiliki kemampuan menghidupkan orang mati, menyembuhkan orang lumpuh dan buta, bahkan mampu menurunkan hujan dan mengeluarkan tepung dari tangannya. Ia juga mampu berjalan melintasi
belahan bumi dalam sekejap, menciptakan patung emas, merubah besi menjadi emas, dan banyak lagi berbagai fitnah yang ditunjukkan oleh Sai Baba kepada ribuan orang – bahkan – jutaan yang datang dari
berbagai suku bangsa dan agama. Saat ini laki-laki ini sudah memiliki puluhan juta pengikut..

Maka sudah saatnya bagi setiap muslim untuk mengetahui masalah ini, agar dirinya tidak menjadi korban
berikutnya dari fitnah Sai Baba ini.

“Dajjal adalah seorang laki-laki yang gemuk, berkulit merah dan berambut keriting…” (HR.Bukhari dan Muslim)

“Diawal kemunculannya, Dajjal berkata, Aku adalah nabi, padahal tidak ada nabi setelahku. Kemudian ia memuji dirinya sambil berkata, Aku adalah Rabb kalian, padahal kalian tidak dapat melihat Rabb kalian sehingga kalian mati (HR.Ibnu Majah)

Antara DAJJAL dan SAI BABA

1) Dajjal seorang laki yang berpostur pendek, gempal, berambut kribo, berkaki bengkok (agak pengkor). Sai Baba seorang yang berpostur pendek dan berambut kribo.

2) Dajjal memiliki mata yang buta. Sai Baba pernah mengalami kebutaan di waktu muda kemudian sembuh kembali.

3) Dajjal datang dan bersama ada gunung roti dan sungai air. Sai Baba memiliki kemampuan mengeluarkan vibhuti (tepung suci) dari udara melalui tangannya.

4) Dajjal memiliki kemampuan berpindah dari satu tempat ke tempat lain dengan depat dan kecepatannya seperti hujan badai atau secepat awan yang ditiup angin kencang. Sai Baba memiliki kemampuan berjalan menjelajahi bumi dalam hitungan kejapan mata.

5) Dajjal mengikuti pengikut yang sangat banyak, bahkan di akhir zaman nanti banyak manusia yang berangan-angan untuk berjumpa dengan Dajjal. Sai Baba memiliki pengikut yang jumlahnya puluhan juta manusia dari berbagai macam suku, bangsa, negara dan agama.

6) Dajjal akan muncul dengan mengaku sebagai orang bijak/ baik, sehingga banyak sekali orang yang tertarik untuk mengikutinya. Sai Baba mengaku seabgai orang yang bijak yang membawa misi perdamaian, cinta kasih menghapuskan segala persengketaan dengan bijaksana.

7) Dajjal akan muncul dan sebagai nabi. Sai Baba memposisikan dirinya sebagai nabi kepada pengikut2nya.

8) Dajjal akang menggunakan nama Al-Masih. Sai Baba mengaku akan menjelma sebagai Isa Al-Masih setelah tahun 2020.

9) Dajjal akan mengaku sebagai Tuhan. Sai Baba mengklaim bahwa dirinya adalah Tuhan penguasa alam semesta.

10) Dajjal akan mendakwahkan agama Allah. Dalam banyak majelis darshanya Sai Baba banyak berbicara tentang Islam, Al-Qur’an dan keharusan untuk memahaminya.

11) Dajjal mampu menghidupkan orang mati dan menyembuhkan orang sakit. Sai Baba memiliki kemampuan menghidupkan orang mati juga menyembuhkan penyakit kanker.

12) Dajjal dapat menurunkan hujan. Sai Baba memiliki kemampuan menurunkan hujan dan mendatangkan air untuk irigasi (di NTT sedang di bangun proyek Sai Baba untuk pengairan di daerah yang kering).

13) Dajjal bisa mengeluarkan perbendaharaan (perhiasan dan harta) dari bangunan yang roboh, lalu perbendaharaan itu akan mengikuti ratunya. Sai Baba mampu menciptakan patung emas, kalung emas, injil mini dan berbagai bentuk medalai berlafadz ALLAH dalam sekejap.

14) Dajjal akan membunuh seseorang dan menghidupkannya kembali. Sai Baba bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal dunia.

15) Dajjal bisa berpindah raga dan tempat dari satu bentuk ke bentuk lainnya. Sai Baba bisa berpindah dari satu jasad ke jasad lainnya yang merupakan benruk reinkarnasi dirinya.

16) Dajjal bisa membesarkan tubuhnya. Sai Baba memliki kemampuan berjalan di udara dan membuat kemukjizatan pada sebuh pesawat terbang.

17) Dajjal biasa keluar masuk pasar dan makanan. Sai Baba juga manusia biasa yang makan dan minum sebagaimana manusia lainnya, ia juga bisa berjalan ke pasar, rumah sakit, proyek irigasi dan tempat lain yang biasa dikunjungi manusia.

18) Dajjal bisa memerintahkan bumi untuk mengeluarkan tumbuh2an dan air. Sai baba bisa mengeluarkan air dengan hentakan kakinya.

19) Dajjal tidak memliki anak. Sai Baba mandul, ia tidak beranak dan tidak berkeluarga (tidak menikah).

20) Dajjal memimpin orang yahudi. Sai Baba memiliki misi menyebarkan teologi zionis.

21) Dajjal muncul di zaman pertikaian. Sai Baba mengklaim bahwa ia datang dari masa banyak pertikaian dan persengketaan, dan kedatangannya untuk menegakkan kebenaran dan membinasakan kejahatan

Wahai kaum muslimin, apa lagi yang kita tunggu, marilah segera kita kembali kepada Allah dan rasulnya.

“Jika salah seorang diantara kalian telah menyelesaikan bacaan tasyahhud akhirnya, hendaklah ia meminta perlindungan kepada Allah dari empat hal.”

Hendaknya ia berkata :

‘Ya Allah, aku memohon perlindungan pada Mu dari siksa Neraka Jahannam, adzab kubur, fitnah (cobaan) hidup dan mati serta dari keburukan fitnah Dajjal.”

Komen Azhar Ahmad:

Seterusnya saya mencari dan menjumpai.

“Sathya Sai Baba (born Sathyanarayana Raju on November 23, 1926,[1][2] or later than 1927 — with the family name of “Ratnakara”) is a South Indian guru, religious leader, orator and philosopher[citation needed] often described as a godman[3][4] and a miracle worker.[5][6] According to the Sathya Sai Organization, there are an estimated 1,200 Sathya Sai Baba Centers in 130 countries world-wide.[7] The number of Sathya Sai Baba adherents is estimated sometimes as around 6 million, and followers cite “50 to 100 million”.[8]”

Subhanallah, ramai sekali pengkutnya, sedangkan umat Muhammad semakin terhakis imannya….

Sambung bacaan anda di http://en.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Baba.

Komen Saya:

Minta dijauhkan dari pendustaan Dajjal. Semoga umat Islam lebih peka dan tidak terus “dibutakan” oleh pendustaannya.

source:http://www.sangpelangi.com/dajjal-pertama-sudah-muncul.html

PS:Aku tertarik ngn artikel nie.. n belum lagi wat research.. tp aku sdang cuba untuk research.. YA ALLAH... ko ampunkanlah segala dosaku.. lindungilah aku dr arah kesesatan dajjal2 ini... kukuhkanlah imanku...amin.. moga dari artikel ini dapat menginsafkan diri kita.. igtlah.. dunia semakin hampir kiamat..

Tuesday, November 10, 2009

Finally found...

Actually today morning on my planning going to Squash hall at P9.. but my car gotta prob.. gosh.. make me headache.. so me can't go.. just stay at home and with a boring time.. me open the store and trying to find oldies racket(tennis).. yeah.. my mission was successful..just find it haha.. with my old badminton racket too YONEX.. huhu.. just spend over rm70 for racket yesterday.. but now got pair.. it ok lah..








(Look old.. but staillo..HEAD branded.. )

PS: Actually this is my abah racket.. he pyaing tennis since we at Taiping perak.. after we moving.. until know his not playing anymore..

Monday, November 9, 2009

New stuff..

Today me got new racket.. badminton?? naaaa... it tennis racket... haha.. WILSON brand.. dunno it really ok or not.. by the way.. it has 30% discount.. from price rm99 deducted to rm65.. okey lah I think.. hmm.. when me should play with it..?? gosh.. no member to playing for.. oh!! before this me got my uncle at bukit jalil.. but he going to UUM to be a lecturer there...so no more geng to play with.. but!.. me can play squash right?? hahaha.. that my target.. erkk.. this is not a squash racket.. i think me can used it can I?.. let try and see tomorrow.. becoz squash racket more expensive.. even it low to rm 125.. huhu.. out of my budget.. hmm.. let take a look on my new stuff.. here it is..


(got new tennis ball also.. wilson brand too..)


(Price after discount.. rm99.90 to rm65.90)


(Racket brand.. Wilson font on the middle..)


(Titanium.. with blue+green design.. yeah!! cool design no1 in USA*boikot..but budget also huhu..)

Tuesday, November 3, 2009

Wanita.. Renunglah..

Wanita adalah ciptaan Allah swt sama seperti lelaki. Kedatangan Islam telah meletakkan darjat wanita di tempat yang mulia. Tidak ada peradaban lain di dunia ini yang memperlihatkan kemuliaan wanita melainkan Islam.

Penciptaan wanita bermula dari Hawa a.s. Beliau dicipta dari tulang selangka kiri Nabi Adam a.s. Kenapa diciptakan makhluk bernama wanita? Kerana lelaki akan kesunyian tanpa wanita seperti mana yang Nabi Adam alami ketika berseorangan di syurga dahulu.

Dan di antara ayat-ayatNya (keterangan tentang kekuasaan dan rahmat Allah), bahawa Dia (Allah) menciptakan isteri-isteri kamu daripada diri kamu, untuk kamu, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dijakanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan (Ar-Rum:21)

Wanita mempunyai peranan yang sama penting di dalam kehidupan di muka bumi ini. Di dalam al-Quran sendiri telah diturunkan surah yang khusus mengenai wanita iaitu surah an-Nisaa'.

Malah ada kata-kata bijak pandai mengatakan, "seorang lelaki yang hebat itu pasti ada wanita di belakangnya." Wanita itulah ibunya ataupun isteri kepada lelaki tersebut.

Nabi saw juga ketika menyampaikan risalah Islam kepada manusia, kesemua isteri-isteri baginda serta anak-anaknya khususnya Sayyidatina Fatimah menjadi watak-watak yang penting dalam penyebaran dakwah khususnya di kalangan wanita.

Orang yang mententeramkan Nabi saw ketika turunnya wahyu pertama, yang mula-mula beriman ketika manusia dalam keadaan kafir, yang membenarkan baginda ketika difitnah, yang banyak membantu dengan harta ketika tiada manusia lain yang membantu itulah dia seorang wanita yang dinamakan Sayyidatina Khadijah ra.

Dari wanita, lahirlah seorang pemimpin agung. Dari susuan seorang wanita juga lahirlah manusia yang intelek. Dari asuhan dan tarbiyyah seorang wanita juga lahirlah manusia yang bertaqwa.

Tangan yang menghayun buaian juga boleh menggegarkan dunia. Tetapi adakah semua wanita itu boleh menggegarkan dunia seperti mana Masyitah mampu menggegarkan singgahsana Firaun laknatullah itu?

Sesungguhnya dengan agama sahaja wanita itu boleh menggegarkan dunia. Seorang lelaki yang hebat itu dilahirkan oleh wanita yang hebat juga. Mereka itu adalah wanita yang menundukkan pandangan mereka, menjaga aurat mereka, memelihara malu mereka, yang memelihara perilaku mereka serta patuh dan tunduk kepada semua tuntutan yang telah disyariatkan.

Aurat merupakan antara perkara utama yang perlu dijaga oleh seorang wanita Islam. Dalam sebuah hadis, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu." (Hadis riwayat Baihaqi)

Hadis ini menunjukkan betapa besarnya tarikan wanita terhadap seorang lelaki.

Sesungguhnya makanan yang sentiasa tertutup itulah yang akan menjadi rebutan berbanding dengan makanan yang terdedah dan tidak tertutup. Makanan yang terhindar dari pencemaran jugalah yang akan memberikan kekuatan pada tubuh manusia.

Ingatlah wahai wanita, lelaki yang jahat itu sentiasa melirikkan matanya di setiap inci bahagian tubuhmu yang terdedah. Nafsunya sentiasa mencari jalan untuk melihat wajah, serta lenggok dan bentuk tubuhmu yang menawan. Sesungguhnya tubuhmu itu adalah hak bagi suami mu sahaja.

Ingatlah wahai wanita, sesungguhnya kejahatan yang engkau lakukan pasti akan menarik 4 golongan lelaki yang lain bersama ke dalam neraka. Iaitu ayahmu,suamimu,anak lelakimu serta adik-beradik lelakimu. Sedangkan kejahatan lelaki itu tidak akan menarik seorang wanita pun bersama mereka ke neraka.

Ingatlah wahai wanita, kepanasanmu bertudung, longgarnya pakainmu, panjangnya lengan bajumu, panjangnya sarung kakimu, sopannya tingkah lakumu serta ketabahanmu menjaga syariat Islam itu ganjarannya syurga di akhirat kelak.

Kebaikan itu adalah elok budi pekerti. Dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam diri engkau dan engkau benci bahawa dilihat oleh manusia kepadanya (Riwayat Muslim)

Ibn Umar ada berkata, "Kebaikan itu mudah, muka yang berseri-seri dan perkataan yang lemah lembut."

Abu Darda' pernah menyebut, "Kebaikan itu dalam ketenteraman, dan kejahatan itu dalam keraguan"

Pemuda tiang negara, pemudi harapan bangsa. Adakah seorang wanita itu menjadi harapan kepada bangsa sekiranya auratnya tidak dijaga dengan sempurna, perilaku akhlaqnya memualkan sesiapa yang melihatnya? Wanita yang tidak memelihara agama itukah yang bakal melahirkan generasi-generasi akan datang yang akan menyambung mata rantai perjuangan Rasulullah saw?

Sesungguhnya al-Quran dan Sunah Rasul telah menunjukkan jalan untukmu wahai wanita. Segalanya terpulang kepadamu untuk memilih jalan Maryam, ibu kepada Nabi Isa as, ataupun jalan Ummu Jamil, isteri kepada Abu Lahab.

Namun sekiranya syurga itu impianmu, maka ketahuilah jalan ke syurga itu penuh dengan pelbagai kesusahan yakni engkau perlu mengawal kehendak nafsumu yang menggoda. Sekiranya, neraka itu cita-cita mu, maka ketahuilah sesungguhnya jalan ke neraka itu dihiasi dengan keseronokan-keseronokan yang bersifat sementara dan tidak kekal abadi.

Wallahua'lam.

Ps:Renungkanlah bersama... igtlah.. wahai kaum wanita... org yang betul2 menyayangimu adalah org yang benar2 amik berat pasal kamu , keluargamu dan org yang betul2 ikhlas menegurmu menuju ke jalan yang betul dan lebih diredhai... insyaallah.. thank to da person give n post this artikel at some forum...

Monday, November 2, 2009

Morning Bachelor Cook..




Menu for today breakfast.. angel hair spageti.. nyumm.. is it delicious?? haha.. just try it lah.. da sempoi.. bachelor cookeries.. so here da ingredient :-

1. Angel hair Spageti
2. Planta(me suggest) but today got daisy(hurmm)...
3. Shell(keranglah)
4. bean(kcg bincis kot tu..)
5. salt
6. 1 egg

and my cooking staill:-

Spagetti boil...

1stly make a hot water.. with put some of salt..with 1 table oil of spoon.. after water get boiling.. put the noodle... when the noodle get expand.. filtered tha noodle.. hehehe..

fried da spageti..

1stly.. melting da planta.. and put that spageti noodle.. then integrated it.. after all that done.. put 1 egg.. make sure that egg not integrated it early.. with that mix it wix all ingredient shell..and bean..after few second.. integrated it all.. hahaha.. so simple delicious.. have an enjoy time to try it.. forgot something.. put some lemon if u like some sour tasted.. happy enjoy it!!

Saturday, October 31, 2009

Bike

Bike.. actually it long time for me didn't cycling...haha... but today in a boring holiday that me decide wanna take and modified my old bike.. i will design it n make a decoration.. hehe... we will see what will happen on it..i'm just send da bicycle to da shop for repairing to what should it be... gear cable.. seat.. tire.. gosh.. all that make charge over rm50.. huhu.. but me still wanna change the tire nut.. change it to the sport nut that can take it out easy.. huhu but it cos rm45 just only for one tire.. if me take pairing it may rm80.. but when it all total.. it may rm80+54... huh.. over hundred just for repairing a bicycle..??? really expensive more then a motorcycle.. huhuhu

But if it really make me happy n enjoy after this.. why not?? that also can put me out of boring holiday... hahaha.. without nobody in my life now(really miss someone).. i will showing my work n my design.. cos for paint spray rm10... should make two or three colour(metallic brown, metallic blue, pearl white) hmm... over my budget?? ish..ish..
haha.. gosh.. need to buy a tennis racket.. gonna play squash.. hahaha... coming soon hobby... okay.. that for today... sorry like look much trouble with my language.. will upload all da pict after this.. me just forgot to capture any pict before.. haha.. adiozzzaa..

Monday, October 26, 2009

Hubungan dgn allah dan hubungan dgn manusia

Bentuk-bentuk Akhlak dengan Allah :
1.Mengenal Allah dengan yakin
2.Merasakan kebesaran Allah
3.Merasa takut dengan siksaan Allah
4.Merasa senantiasa diawasi Allah
5.Merasa rendah diri terhadap Allah
6.Meridhoi setiap takdir dan ketentuan-Nya
7.Sabar atas ujian Allah
8.Mencintai Allah lebih dari pada yang lain dan selalu mengingat-Nya
9.Tawakal kepada Allah dan mengaharapkan rahmat-Nya
10.Rindu kepada surga dan pertemuannya dengan Allah
Bentuk-bentuk akhlaq kepada manusia
1.Mencintainya sebagaimana mencintai dirinya sendiri
2.Merasa gembira dengan kegenmbiraannya begitu pula bersedih
3.Mengharap kebaikan buat nya dan terjauh dari bencana
4.Benci terhadap kejahatannya tetapi kasihan terhadapnya dan menasehatinya
5.Kebaikannya ditiru, kejelekannya diperbaiki dan dirahasiakan
6.Mengenang jasanya dan membalasnya karena Allah
7.Memaafkannya dan sanggup meminta maaf pula
8.Berlapang dada dan berbaik sangka dengan manusia.

Ya Allah..perelokkanlah akhlak kami sebagaimana akhlak orang2 yg beriman kepadaMu.....aminn...

Sunday, October 25, 2009

Ciri-ciri iman

Sifat2 keimanan yg perlu kita jaga dan revise setiap ketika adlh spt berikut:
1. Al-Ta'ibun - org2 yg sentiasa bertaubat
2. Al-'Abidun - org2 yg beribadat
3. Al-Hamidun - org2 yg bertahmid memuji kebesaran Ilahi
4. Al-Sa'ihun - pengembara2 di jln Allah
5. Al-Raki'un - org2 yg bnyk ruku'
6. Al-Sajidun - org2 yg sujud kpd Allah
7. Al-'Amiruna bil-Ma'ruf - org2 yg menyuruh kpd Ma'ruf
8. Wa-yanhauna 'anil-Munkar - org2 yg menghalang perkara2 Mungkar
9. Wal-Hafizuna Li Hududillah - org2 yg memelihara hukum2 Allah
Petikan dr Bahtera Penyelamat... U.Fathi Yakan

Ya Allah...kami sedar kami tidak mampu melakukan semua itu.....ampunkan kami,berikanlah kami hidayahMu dan tunjukknlah kami jalan kebenaran....amin..

Saturday, October 24, 2009

Insan Bernama Kekasih



PS: Really love n mised someone.. really mean it.. 4give me 4everything..

Wednesday, October 21, 2009

wanita perlu tahu pasal lelaki.

- Lelaki juga boleh menjadi seseorang yang begitu sensitif dan mengambil berat (perihatin).

- Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tidak semestinya cantik. Cukup dengan budi bahasa dan kesopanan yang tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yang mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yang boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

- Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yang dirasakan oleh seorang wanita.

- Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya untuk menambat hati wanita.

- Lelaki memang dilahirkan dengan perasaan yang kuat terhadap wanita. Sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.

- Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dengan situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!

- Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.

- Bila lelaki cakap..”Emm..tengoklah dulu”..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.

- Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.

- Kebanyakan lelaki yg nampak ‘desperate’, datang dari sekolah all boys! (how true)

- Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.

- Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini…

- Kadang-kadang lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dengan lebih baik.

- Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan ‘flirting’ dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yg istimewa…yang lain hanya kawan..

- Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari…maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja….Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

- Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang.

- Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti…

- Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita. Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan. Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yg hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan

Ps: hahaha.. ader gak perkara dlm ni yg wat aku tergelak sbnrnye.. tp lelaki juga manusia normal.. juga manusia biasa.. terjumpa lak benda ni dlm note sumone kat FB aku.. sorry la to that person.. tercopy paste lak kat sini... anyway good sharing.. enjoy it.. ;p

Monday, October 19, 2009

14 sebab lelaki dijatuhi dayus

Berikut adalah sebab-sebab bila mana jatuh dayus kepada seseorang kaum lelaki seperti yang di sampaikan oleh seorang ustaz:

1. Membiarkan kecantikan aurat dan bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2. Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3. Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain ) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4. Membiarkan anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5. Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibubapa ’sporting’ yang memahami.

6. Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7. Membiarkan anak perempuannya memasuki Akademi Fantasia, One In A Million, Mystarz LG dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8. Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilang? Tidak sekali-sekali.

9. Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna (melabuhkan tudung hingga ke dada)

10. Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf oleh Islam seperti menyelamatkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11. Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12. Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13. Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14. Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Dayus ini hanya akan jatuh jika si suami dah tahu, cuma buat endah tak endah. Jika tak tahu atas kecurangan si isteri, maka takkan jatuh dayus itu di kepala si suami.

PS:hmm.. klu nak di ikutkan wanita zaman sekarang ni mn nak dgr ckp suami.. maklumlah.. zaman wanita serba boleh.. sampai lupa segalanya.. zaman wanita ramai yang bijak pandai.. so leh lawan ckp laki.. tp diorg tak tau.. dosa diorg laki yang tanggung.. so pk lah.. mn baik mn buruk.. jgn pentingkan diri jer.. huhu... nak cari calon pon susah dah skang yang betul2 jaga keperibadian dan sifat seorang wanita solehah.. renung2kanlah.. wallahua'lam... salah silap harap dimaafkan..

Saturday, October 17, 2009

Pantai Timur

Waduh... letih seh... tak sempat nak up cter g saner semalam.. letih sgt sampai malas nak update.. just bukak usha n up gmbar kat fb jer.. so..so..so.. aku ritu g area pantai timur.. sajer jln ikut member g antar barang .. ikut org wat keja lah kiranya nie.. hmm.. oklah.. dr aku dok umah boring sorg2 sunyi.. dulu ader gak tempat borak2kan.. pagi rabu dlm pkl7am kami bertolak dr umah aku Shah Alam.. huhu.. tak tido lagi aku sbnarnya mlm tu.. besa ar dok layan youtube cter spontan kat bwh ni hah.. sampai pagi.. hahaha.opss.. crossline lak.. so g kL dulu.. amik si budak kechik.. nyibuk jer nak ikut budak nih..hahaha..(elek ar gurau jer cik....) kata nak tenangkan fikiranlah.. so g amik dia kat sentul..dr kl dlm pkl10 gak lah bertolak.. ke pahang, kuantan dulu.. then g ke besut ganu.. ader pencawang tm kat situ.. lepak k,ganu jap.. mkn2 lepak ngn makming jap..bdk opis situ banja.. mkn sup aper ntah sumanya ader black papper.. layan gak.. pastu bertolak ke klantan.. tu pon dah lewat bertolak tu.. pkl7.30 sampai klntan dlm pkl 11pm kot tak silap.. jauh gak dr ganu ke kB.. pastu baru g umah member aku kat Bachok.. g kB antar kechik kat umah mmber kpd mmber aku.. maklumlah.. xkan gurlz nak dok ngn guyz skali kot.. hmm..so pagi soknyer bermulalah perjalan ke KB.. g amik budak kechik ni pastu g antar brg.. kt TM KB.. pastu round2 kat KB.. g mkn kat pasar Siti Khadijah.. sekali kena RM25..pergh.. mahal gak.. huhu lauk Udang besar satu+sotong besar satu.. adoii.. kepokaian aku nih.. xperlah.. rezki org kata jgn merungut.. aku beli budu jer kat situ.. haha.. lepas tu bertolak ker K.ganu balik.. tu pon dah pkl1/2pm lupalak.. sampai ganu dlm pkl 4/5pm camtu.. lepak mkn kepok lekor jap.. pastu p masjid kristal solat2 kat situ siap jamak isya' time magrib tu.. pastu g makan.. so dlm pkl 8.30pm bertolak balik ke kL.. aku lah drive per ag.. naik iswara aku speed jer 110km jln bawah.. tp takleh nak speed laju sgt keta byk..smpai hgway baru leh direct speed.. naik bukit turun bukit pon slumber jer 110km.. sampai dlm pkl2.30am kL klu tak silap.. so sampai Shah Alam pkl 3 la.. oklah kot.. ader xperience g jln belah2 saner.. atleast tau jln nak g area saner.. hahaha... tp tak try lagi ikut gua musang.. org ckap situ lagi dekat n horror byk xcdent.. nnti leh try ikut jln tu lak.. oklah.. sampai sini dulu celoteh aku nih.. nnti sambung story lain lak.. adiozz..





Wednesday, October 14, 2009

Spontaneus..

Actually this bit fun of program at astro warna.. enjoy to watch it when u got board.. so here me shared it 4 all..



have fun yaa!!

Ps: Jenuh la aku tak tido ag nih.. kaang pkl 5am dah nak gerak g pantai timur.. mesti berat kapla nih.. dok layan Spontan nih lah nih.. aper2 pon enjoy it yaaa!!

Tuesday, October 13, 2009

Pindah..

Semi D 6Bilik 6Bilik air 2tingkat.. luas tak? luas lah kan.. tp pagar xder.. haha.. besa ar trend umah putrajaya.. cctv kat jln byk.. hmm.. tulah rumah yang bakal parent aku duduki.. kat area umah skang gak.. cuma kedepan sikit.. umah skang teres corner.. 3tingkat 4bilik 4bilik air.. bila nak pindah ea..?? ikut kan dah bleh pindah dah kot.. mugkin minggu depan or bulan depan paling lewat.. umah sendri ker..?? ni kuaters(btul ke eja??) kerajaan gak.. saja mintak skali dpt.. dok jer lah.. dulu klu mintak dpt gak.. tp skang baru rasa nak pindah.. adoii.. alamat surat menyurat kena tukar ag nih.. hehe rumah yang beli ritu pon dah siap suma.. gak.. abah igt nak wat sewa jer.. ntahlah.. ritu dah siap pasang lampu kipas suma.. tp tnya area tu rm800 jer leh sewa.. murah glerr.. Semi D 2tgkt 4bilik 3blik air wah.. ngancam eh.. aku dok umah shh alam nie pon sampai rm1.2k.. soo.. stories sampai sini dululah.. nnti kawe cito ag eh.. besok nak gerak g ganu n klntan lak.. negeri cik siti wan kembang.. kembang mn pon taktau lah.. kot2 sangkutlah gewe sorang.. lonely ni.. nset sunyi ja.. haha.. adiozz..

Thursday, October 8, 2009

Pahala Seorang Wanita

Buat sahabat-sahabat yang sudah berkahwin atau bertunang serta yang tiada sebarang hubungan, harap sampaikanlah artikel ini kepad para wanita yang lain..

1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelakiyang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susubadan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11. Wanita yang memerah susu binatang dengan “bismillah” akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah”, Allah akan berkatkan rezekinya.

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

16. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat..

20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

21. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun
solat dan puasa.

22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

23. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

Pandangan: Amatlah mudah bagi seorang wanita untuk menjejak Syurga. Namun begitu mengapa terlalu ramai yang masih hidup dalam kejahilan?

Sang suami pula perlu ingat, tidak kamu jejaki syurga sebelum keluarga kamu menjejak syurga. Jangan ingat hendak kahwin empat jika yang satu belum terbela.Yang belum kahwin tu ingat, kamu terdedah kepada kemungkaran. Iman akan dicabar sehebat-hebatnya ketika ini. Pilih lah Syurga dan bukannya Neraka.

Siapa tahu, hari ini kita tak sampai ke rumah sebab dipertengahan jalan kita bertemu Izrail. Siapa tahu, hari ini hari terakhir kita berjumpa pasangan kita sebab dipertengahan jalan, dia berjumpa Izrail. Bagaimana rasanya ketika berjumpa Izrail? Untuk yang beriman, macam 700 pedang yang tajam mencucuk kamu dalam semua arah. Yang tak beriman, bayangkan pisau potong daging kat pasar tu yang tumpul.

Pisau tu menetak kepala kita macam mana orang memecahkan tempurung kelapa. Kepala kita di kopak dua, dipisahkan dengan kasarnya, ketika kita masih hidup. Lepas tu di kapak-kapak kan kepala kita macam tembikai. Itu baru bab kepala. Belum masuk tangan, kaki, badan, etc..

Dipetik daripada Bayan Masturat Oleh Syed Ahmad Khan; Januari 1992.

Hadis nabi mengenai wanita.

Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia”.

Nilai Seorang wanita solehah

Dibawah ini adalah beberapa petikan hadis yang menyatakan mengenai kelebihan wanita solehah, mudah-mudahan dengan membaca dan menghayati hadis ini akan memberi kekuatan kepada kita untuk mengamalkan Islam dalam erti kata yang sebenarnya. Insya – ALLAH.

“Empat jenis, siapa yang diberi akan keempat – empat jenis ini beerti dia telah memperolehi sebaik – baik dunia dan akhirat. Iaitu hati yang selalu bersyukur, lidah yang sentiasa berzikir, jiwa yang selalu sabar dengan cubaan dan isteri yang tidak melakukan dosa dan menzalimi suaminya”. Ath-Thabrani.

“Tidak perlu lagi seorang mukmin setelah ianya bertakwa kepada ALLAH akan sebaik – baik keperluan baginya selain dari isteri yang solehah. Jika ia menyuruh isteri mentaatinya. Dan jika dia melihat kepada isterinya, isterinya menyukakan hatinya. Dan jika dia menyumpah memarahi isterinya, isterinya tetap juga berbuat baik kepada suaminya. Dan jika suaminya tiada dirumah dia menyimpan rahsia dan harta suaminya”. Ibnu-majah.

“Janganlah kamu mengahwini wanita kerana paras rupa yang cantik, mungkin paras rupa itu membawa kehancuran, jangan kamu kahwini wanita kerana hartanya kerana berkemungkinan harta itu membawa kepada kezaliman. Tetapi kahwinlah wanita kerana agamanya, seorang wanita hamba yang hitam yang menghayati agama sesungguhnya lebih baik” Ibnu – Majah.


ps: subhanallah... besarnyer hikmah menjadi wanita nie... renung2kanlah... jadilah wanita yang dituntuti mengikut ajaran islam....

Wednesday, October 7, 2009

TERTAWA DI DUNIA MENANGIS DI AKHIRAT

Dalam satu hadith, Nabi saw bersabda'Banyak tertawa dan tergelak-gelak
itu mematikan hati'.

Banyak tertawa menjadikan hati semakin malap dan tidak berseri. Lampu
hati tidak bersinar dan akhirnya terus tidak menyala. Hati tidak berfungsi
lagi.

Nabi Muhammad melarang ummatnya darigelak-ketawa yang melampuai batas.
Menurut hadith, banyak ketawa menghilangkan akal dan ilmu. Barang siapa
ketawa tergelak-gelak, akan hilang satu pintu daripada pintu ilmu.

Kenapa dilarang ketawa berdekah-dekah? Dalam keadaan suka yang
keterlaluan, hati kita lalai dan lupa suasana akhirat dan alam barzakh yang bakal kita tempuhi kelak. Sedangkan dahsyatnya alam tersebut tidak dapat dinukilkan dalam sebarang bentuk media. Kita sedang menuju ke satu destinasi yang belum tentu menjanjikan kebahagiaan abadi.Sepatutnya kita berfikir bagaimana kedudukan kita di sana nanti, sama ada berbahagia atau menderita. Berbahagia di dunia bersifat sementara tetapi di akhirat berpanjangan tanpa had. Penderitaan di dunia hanya seketika tetapi di akhirat azab yang berterusan dan berkekalan. Merenung dan memikirkan keadaan ini cukup untuk kita menghisab diri serta menyedarkan diri kita tentang bahaya yang akan ditempuh.

"Tertawa-tawa di masjid menggelapkan suasana kubur". Demikian ditegaskan
oleh Nabi saw. Kita sedia maklum, kubur ialah rumah yang bakal kita duduki
dalam tempoh yang panjang. Kita keseorangan dan kesunyian tanpa teman dan
keluarga.Kubur adalah satu pintu ke syurga atau neraka. Betapa dalam kegelapan disana, kita digelapkan lagi dengan sikap kita yang suka terbahak-bahak didunia.

Ketawa yang melampaui batas menjadikan kita kurang berilmu. Apabila
kurang ilmu, akal turun menjadi kurang. Kepekaan terhadap akhirat juga menurun.Nabi saw pernah bersabda: "Barangsiapa tertawa-tawa nescaya melaknat akan dia oleh Allah (Al-Jabbar). Mereka yang banyak tertawa di dunia nescaya banyak menangis di akhirat."

Saidina Ali sentiasa mengeluh '....jauhnya perjalanan ... sedikitnya
bekalan....' Walaupun hebat zuhud dan ibadat beliau, namun merasakan masih
kurang lagi amalannya. Betapa kita yang kerdil dan malas beribadat ini sanggup bergembira 24 jam.

Dalam hadith lain, Nabi saw bersabda "Barangsiapa banyak tertawa-tawa,
nescaya meringankan oleh api neraka."Maksudnya mudah dimasukkan ke dalam
neraka.

Kita tidak pula dilarang menunjukkan perasaan suka terhadap sesuatu. Cuma
yang dilarang ialah berterusan gembira dengan ketawa yang berlebihan.
Sebaik-baik cara bergembira ialah seperti yang dicontohkan oleh Nabi saw.
Baginda tidak terbahak-bahak tetapi hanyater senyum menampakkan gigi
tanpa bersuara kuat.

Para sahabat pernah berkata "Ketawa segala nabi ialah tersenyum, tetapi
ketawa syaitan itu tergelak-gelak."

Gurau dan Canda Rasulullah s.a.w.

Rasulullah s.a.w. bergaul dengan semua orang. Baginda s.a.w menerima hamba, orang buta, dan anak-anak. Rasulullah s.a.w. bergurau dengan anak kecil, bermain-main dengan mereka, bersenda gurau dengan orang tua. Akan tetapi Rasulullah s.a.w. tidak berkata kecuali yang benar saja. Suatu hari seorang perempuan datang kepada beliau lalu berkata, "Ya Rasulullah! Naikkan saya ke atas unta", katanya. "Aku akan naikkan engkau ke atas anak unta", kata Rasulullah s.a.w.. "Ia tidak mampu", kata perempuan itu. "Tidak, aku akan naikkan engkau ke atas anak unta"."Ia tidak mampu".Para sahabat yang berada di situ berkata, "Bukankah unta itu juga anak unta?"

Datang seorang perempuan lain, dia memberitahu Rasulullah s.a.w.:"Ya Rasulullah, suamiku jatuh sakit. Dia memanggilmu". "Semoga suamimu yang dalam matanya putih", kata Rasulullah s.a.w. Perempuan itu kembali ke rumahnya. Dan dia pun membuka mata suaminya. Suaminya bertanya dengan keheranan, "Kenapa kamu ini?". "Rasulullah s.a.w. memberitahu bahawa dalam matamu putih", kata isterinya menerangkan. "Bukankah semua mata ada warna putih?" kata suaminya.

Seorang perempuan lain berkata kepada Rasulullah s.a.w.: "Ya Rasulullah, doakanlah kepada Allah s.w.t. agar aku dimasukkan ke dalam syurga". "Wahai ummi fulan, syurga tidak dimasuki oleh orang tua". Perempuan itu lalu menangis. Rasulullah s.a.w. menjelaskan, "Tidakkah kamu membaca firman Allah s.w.t. ini:

"Serta kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, serta kami jadikan mereka senantiasa perawan (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya".

Para sahabat Rasulullah s.a.w. suka tertawa tapi iman di dalam hati mereka bagai gunung yang teguh. Na'im adalah seorang sahabat yang paling suka bergurau dan tertawa. Mendengar kata-kata dan melihat gelagatnya, Rasulullah turut tersenyum.

Monday, October 5, 2009

DOSA MENGUMPAT HANYA BOLEH DIAMPUN OLEH MANGSA

Mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain. Rasullah S.A. W. menjelaskan mengenai mengumpat separti sabda nya bermaksud "Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya"(Hadis Riwayat Muslim) Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Perbuatan itu termasuk apabila menyebut atau menceritakan keburukan biarpun tanpa menyebut nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya. Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, is disamakan seperti memakan daging saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri.

Dosa mengumpat bukan saja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah biarpun pelakunya benar-benar bertaubat. Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpatkan. Selagi orang yang diumpatnya tidak mengampunkan, maka dosa itu akan kekal dan menerima pembalasannya diakhirat. Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya.

Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yangdiumpat" (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad) Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa. Hakikat inilah perludirenungkan oleh semua. Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara yang sama oleh orang lain.

Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya. Sabda Rasulullah S.A.W. "wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya.

Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" (Hadis riwayat Abu Daud) Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala. Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud :Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi. Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, diakhirat seorang terkejut besar apabila melihat cacatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya". Maka Allahmenjawab :"Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui". Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang yang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis diakhirat nanti.

Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya. Oleh itu perbanyakkan lah zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat. *Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara islam yang lain. Ilmu yang bermanafaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarkannya meskipun dia sudah mati.



ps:aku mintak maaflah kalu ader terumpat ke sesaper ker..ikhlas dari aku...

PETUA TERHADAP PASANGAN

oleh: Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah
-------------------------------------------

1. Doa yang berterusan.
2. Patuh ajaran agama.
3. Murah dengan pujian.
4. Murah dengan khidmat.
5. Murah dengan BELAIAN dan romance.
6. Murah dengan SENTUHAN.
7. Mencari KEBAIKAN pasangan.
8. Cari masa berkomunikasi/berbual/ bergurau.
9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.
10. Menghormati had/sempadan/hal-hal peribadi pasangan.
11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.
12. Berfikiran terbuka -- boleh TEGUR MENEGUR.
13. Berani mengambil risiko emosi -- tegur/perubahan/berpisah sementara.
14. Menilai dan membetulkan keutamaan (priority) dalam kehidupan.
15. Flexible/tolak ansur.
16. Menghormati dan mengambil kira “gerak batin” (intuition) perempuan.
17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.
18. Sedar bahawa perselisihan kekadang tidak boleh dielakkan.
19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.
20. Sanggup berkorban buat pasangan.
21. Menghormati pasangan.
22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.
23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredhai.
24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.
25. Sentiasa BERMAAFAN sebelum tidur.
26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.
27. Meletakkan HAK kepada pasangan.
28. Tidak menjadi HAMBA kepada pasangan.
29. Berubah secara kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.
30. Mengawal marah. Buat perjanjian.
31. Mencari penyelesaian menang-menang.
32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.
33. Menghormati sifat semulajadi pasangan.
34. Memahami peranan “pasangan” (13 P).
35. Emotional intercourse.
36. Janga simpan ketidakpuasan/sedih/marah/ benci dalam hati.
37. Bentuk KOD-KOD kasih sayang yang anda 2 orang saja yang tahu.
38. Sengaja merancang untuk memperbaiki hubungan suami isteri.
39. 7 kali puji dan 1 teguran.
40. Sebut “I Love You” all the time.
41. Banyakkan BERGURAU/BERMESRA.
42. Sentiasa berterus terang.
43. Beri masa untuk perubahan berlaku -- SABAR.
44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.
45. Elakkan SALAHKAN pasangan.
46. Cari titik pertemuan.
47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.
48. Lebih banyak memberi daripada menerima.
49. Minta nasihat/pandangan/maklum balas daripada pasangan.
50. Sentiasa bersemangat -- bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.
51. Seimbangkan hubungan daripada segi
a Mental/pendidikan/ilmu
a Emosi
a Fizikal/ekonomi
a Sosial
a Spiritual
52. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).
53. Tidak terlalu mengongkong.
54. Tidak bertindak bersendirian.
55. Memberi peluang untuk berbeza
a Pendapat/pandangan
a Hobi
a Kegemaran
a Makanan
a Citarasa
a Warna pilihan
a Dan sebagainya
56. Humor/lawak dari maxa ke masa.
57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.
58. Berwawasan dan pandang ke depan (tidak terjebak dengan masalah semasa).
59. Tidak meminta yang bukan-bukan.
60. Bentuk undang-undang/peraturan dalam rumah tangga.
61. Mencari kelainan dan perubahan positif.
62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.
63. Redha/syukur/tawakkal kepada Allah s.w.t.
-wassalam-

Tuesday, September 29, 2009

Mutiara Kata

Antara Mutiara Kata Untuk Anda:

Ketika kamu lahir, kamu menangis dan orang di sekelilingmu tersenyum.Jalanilah kehidupanmu sehingga nanti, ketika kamu mati, kamu tersenyum dan orang di sekelilingmu menangis.

Kata kata yang sering diucap biarlah selari dengan apa yang dirasakan kerna selalunya apa yang terungkap tidak sama seperti apa yang diungkap

Lebih baik menjadi pendengar yang bijak daripada menjadi pemerhati yang kaku dan tidak tahu apa-apa.

Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma.

Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya.~ Albert Camus

“rezeki.. ada di mana2, datang tanpa diduga, tepat pada masa, yg penting, usaha & tawakkal”

Orang yang meminta-minta kepada Tuhan tidak akan kecewa.

Orang yang mengetahui harga dirinya tidak akan binasa.

Jadikan Penhayatan Kepada Anda, Hayati dan renungkanlah